Krijg ik garantie op een importauto?
Garantie
Welke garantie pas bij mijn importauto?
Wanneer je een auto koopt wil je zeker zijn dat je een betrouwbare auto koopt, als er iets aan de hand is dat je terug kan vallen op een garantie. De Nederlandse autodealers verkopen de auto’s met een Bovag garantie. Een bovag garantie is een garantie om de dealer af te zekeren als er geclaimd wordt. De dealer in Nederland is niet verplicht de reparatie op te lossen omdat de auto verkocht is met een bovag garantie. Vaak doet een dealer dit wel, aangezien hij zich verantwoordelijk hiervoor voelt. Met een import auto is dit niet anders, alleen heet dit geen bovag garantie, maar een gewährleistung. Als de auto jonger is en een fabrieksgarantie heeft kan er altijd terug gevallen worden op deze garantie. Indien de auto een extra verlengde garantie heeft kan hier op terug gevallen worden.
Koop je een auto via een privé persoon krijg je geen gewährleistung, wanneer er een fabrieksgarantie of verlengde garantie op zit is deze vaak overdraagbaar bij de verkoop. Let dus goed op als je kiest voor een auto bij een privé persoon te kopen.
TIP: Laat het import bedrijf dit uitzoeken en kijken wat er mogelijk is en of er geen betere deal te maken is bij een dealer. Vraag hier een vrijblijvende offerte aan.
De verschillende garanties staan hieronder uitgelegd.
Fabrieksgarantie.
Er zijn verschillende mogelijkheden, een auto importeren die nog fabrieksgarantie heeft is vaak een jonge auto, een Jahreswagen ook wel genoemd in Duitsland. Vaak hebben deze ”jonge” auto’s nog een Europese fabrieksgarantie, deze is ook in Nederland geldig. Over het algemeen vallen alle auto’s die niet ouder zijn dan 3 jaar onder de Europese fabrieksgarantie.
Zijn er problemen binnen deze 3 jaar, kun de auto onder de fabrieksgarantie bij de Nederlandse merk dealer gerepareerd worden. Deze dealer mag dit nooit weigeren, de dealer zoekt het probleem op en neemt contact op met de fabrikant en claimt daar de gemaakte kosten. De consument heeft hier geen omkijken naar.
Verlengde garantie.
Als de auto een fabrieksgarantie heeft en altijd onderhouden is door de merk dealer in Duitsland is het mogelijk de garantie periode te update/verlengen. Dit wordt een verlengde fabrieksgarantie genoemd. Hier zitten een voorwaarde aan, de auto moet altijd onderhouden zijn door de merk dealer. Dit is vaak af te sluiten tijdens de koop in Duitsland.
Voorbeeld: BMW EUROPlus
De verlengde garantie bij BMW in Nederland heeft veel kritiek gekregen door de manier van garanties verwerken. Hieronder een voorbeeld van een praktijkvoorbeeld.
- Ga naar de Nederlandse (BMW) dealer en vraag een offerte op voor de reparaties.
- Stuur de offerte op naar de Duitse BMW dealer (ter controle).
- De BMW dealer in Duitsland geeft hier een goedkeur op.
- Na goedkeuring laat je de reparaties uitvoeren door de Nederlandse (BMW) dealer
- Deze moet eerste voorgeschoten worden, dus je betaalt zelf de reparaties
- De factuur declareer je bij de BMW dealer in Duitsland
- Het geld wordt op je rekening gestort
Bij bijvoorbeeld Mercedes en Audi werkt het anders dan regelt de dealer dit zelf met het hoofdkantoor of dealer in Duitsland.
Gewährleistung (dealer garantie)
Als op de auto geen garantie of verlangde fabrieksgarantie zit, heb je altijd recht op gewährleistung van de Duitse dealer. Dit wil zeggen dat de dealer je een auto verkoopt die geen gebreken heeft. De dealer is hier een jaar verantwoordelijk voor. De verkoper moet de eventuele technische gebreken kosteloos verhelpen, een financiële vergoeding geven, of de auto terug nemen. De wettelijke garantie is 1 jaar geldig. Wil de dealer dit niet geven is de kans groot dat er iets met de auto is.
Wat houdt het dat in?
- Het eerste half jaar heeft de dealer bewijs plicht dat het gebrek niet aanwezig was bij de verkoop.
- Het 2de half jaar is dit omgedraaid en moet de consument dit doen.
Uit de praktijk blijkt dat de dealer in het eerste half jaar hier bijna nooit onderuit kan komen.
Verschil tussen garantie en (non-)conformiteit
Conformiteit
Als een product, een auto wat zeker 2 jaar mee moet gaan, na 3 maanden kapotgaan, klopt er iets niet. Het product voldoet het niet conform de afspraak. Er is nu sprake van non-conformiteit. In de meeste gevallen komt het erop neer dat de verkoper voor een passende oplossing moet zorgen. Bijvoorbeeld door het product kosteloos te repareren of door het volledige aankoopbedrag te retourneren.
Non-conformiteit bij een import auto
Deze wettelijke garantie geldt voor alle producten die de consument van een bedrijf koopt. Dus ook een Duitse import auto valt hieronder.
Als particulier heb je een onderzoeksplicht
Als er een gewährleistung op de auto zit en er wordt binnen de 6 maanden een gebrek gevonden en de dealer wil hier niet aan mee werken kan er gekozen worden om dit via de recht te laten lopen. Let op dit kan erg veel tijd en energie gaan kosten. Maar het recht heb je, om te bepalen of je in het gelijk wordt gesteld, wordt niet alleen gekeken naar de auto. Maar ook naar wat er zelf gedaan is om de kans op een dergelijke miskoop te minimaliseren.
Heb je geen onderzoek gedaan naar het autobedrijf?
Heb je een proefrit gemaakt?
Dit kan je gemakkelijk uitbesteden door een onafhankelijke keuring te laten uitvoeren. Wil je een onafhankelijke aankoopkeuring boeken klik dan hier.
Heb je dit niet gedaan, dan heb je je niet gehouden aan de onderzoeksplicht en is de kans op een positieve uitkomst een stuk kleiner. Lees hier meer over je onderzoeksplicht die van je wordt verwacht bij de aankoop van een auto.
Nederlandse garantie (extra dekking).
In Nederland kan je op een importauto ook een extra garantie afsluiten, bijvoorbeeld via Autotrust. Door deze verzekering/garantie ben je gedekt voor de meest voorkomende kosten. Deze garantie begint bij de Standaard Garantie deze is bedoeld voor occasions tot 12 jaar of een kilometerstand tot 200.000 km. de garantie dekt de belangrijkste onderdelen van de auto, deze garantie geld ook in het buitenland.